Ondernemers moeten op hun hoede zijn voor frauduleuze webshops.
Een
woordvoerder van rechtsbijstandsverzekeraar DAS vertelt dat wekelijks
tussen de 14 en 20 gedupeerde ondernemers zich tot de verzekeraar
richten.
Die ondernemers, waaronder ook veel zzp'ers, denken bijvoorbeeld een goedkope partij iPads op de kop te hebben getikt. De spullen worden echter nooit geleverd, en naar het geld kunnen de ondernemers fluiten.
Het gaat meestal altijd om aanbiedingen voor elektronica, aldus de zegsman, zoals smartphones, tablets en spelcomputers. Die aanbiedingen zijn eigenlijk vaak te mooi om waar te zijn.
Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel of een keurmerk zegt overigens lang niet alles over de betrouwbaarheid van een webshop. 'Als je online niks kunt vinden over de winkel, zoals recensies, wantrouw het dan. Of probeer onder rembours te bestellen,' suggereert de woordvoerder.
De firma's achter de frauduleuze webshops zijn meestal gevestigd in een ver (ei)land met weinig rechtssystemen voor slachtoffers om op terug te kunnen vallen. Ook verzekeraars kunnen meestal weinig voor de getroffen ondernemers uitrichten; de schade is vaak te laag om een juridische procedure voor op te starten.
Internetfraude blijft ondertussen een groeiend probleem. Eind vorig jaar berichtte brancheorganisatie Thuiswinkel.org dat het aantal aangiftes van fraude in het voorafgaande jaar was verdrievoudigd; het bedrag dat oplichters buitmaakten was ruim verdubbeld.
Bron: Sprout.nl
Die ondernemers, waaronder ook veel zzp'ers, denken bijvoorbeeld een goedkope partij iPads op de kop te hebben getikt. De spullen worden echter nooit geleverd, en naar het geld kunnen de ondernemers fluiten.
Het gaat meestal altijd om aanbiedingen voor elektronica, aldus de zegsman, zoals smartphones, tablets en spelcomputers. Die aanbiedingen zijn eigenlijk vaak te mooi om waar te zijn.
Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel of een keurmerk zegt overigens lang niet alles over de betrouwbaarheid van een webshop. 'Als je online niks kunt vinden over de winkel, zoals recensies, wantrouw het dan. Of probeer onder rembours te bestellen,' suggereert de woordvoerder.
De firma's achter de frauduleuze webshops zijn meestal gevestigd in een ver (ei)land met weinig rechtssystemen voor slachtoffers om op terug te kunnen vallen. Ook verzekeraars kunnen meestal weinig voor de getroffen ondernemers uitrichten; de schade is vaak te laag om een juridische procedure voor op te starten.
Internetfraude blijft ondertussen een groeiend probleem. Eind vorig jaar berichtte brancheorganisatie Thuiswinkel.org dat het aantal aangiftes van fraude in het voorafgaande jaar was verdrievoudigd; het bedrag dat oplichters buitmaakten was ruim verdubbeld.
Bron: Sprout.nl
Reacties
Een reactie posten